24 Februari 2007

Bakdäcken lyser fortfarande med sin frånvaro och inga stolar har jag heller hittat så då beslutade jag mig för att sätta igång med instrumentbrädan istället.

instr_före
Såhär ser eländet ut.

instr_efter
Snabbt och lätt skruvade jag bort brädan, men ärligt talat...det blev ingen större skillnad? ;-)

lösföre
Jahapp...då är det väl bara att sätta igång med slipandet...

lösefter1
Här är hela instrumentbrädan slipad och så har jag svetsat igen askkopp och handskfack.
Jag ska svetsa igen de flesta hål på brädan för att få en riktigt clean look.

lösefter2
Det stora hålet till vänster ska oxå svetsas igen...stereo o reglage ska flyttas ner till mittkonsolen som jag ska tillverka...en annan dag...

22 Februari 2007

Jag har handlat på mig lite prylar till EPAn under byggets gång...bl.a:


snobbringar
Snobbringar, eller fälgringar om ni så vill...detta är den lite smalare, smäckrare varianten av ringar som inte täcker hela fälgkanten...kommer att bli schnyggt på de klarröda fälgarna!!



sony
Sony CDX-R3300 med MP3 stöd & 4x50 W förstärkare. 
Ytterligare stereogrejer som ska in i EPAn är en 10" bas av märket Kenwood och en 200 W Pioneer förstärkare som ska driva den. Sen har jag 4 st 5½" som ska utgöra framsystem.
Just ja, jag har även en joystick till stereon som jag ska försöka få plats med nånstans.
Det som sedan saknas är 2 st. 6x9or som komplement till basen där bak.

vw-blinkers
Dessa blinkers kommer ursprungligen från en VW bubbla och sitter på framskärmarna.
Jag ska däremot använda dessa som extra bromsljus och montera dem på taket.
Glasen måste givetvis färgas röda, men det gör man enkelt med röd transparent glasfärg.

peep
De här grymt tuffa backspeglarna (Peep Mirror) har jag beställt från USA.
Inte mina speglar på bilden, men det är likadana jag beställt.

hastighetsmätare
Här ser ni hastighetsmätaren jag ska ersätta orginalmätaren med...även denna kommer från en VW bubbla.
Det passar bra att mätaren inte är graderad mer än till 120 eftersom man ju inte FÅR köra fortare än 30 med den.
Nya mätare jag kikat på är ju graderade till typ 300 Km/h...kör man då i 30 rör ju knappt nålen på sig.



Övriga saker jag handlat men inte har bild på för tillfället:

Bakskärmar från VW bubbla...tror de är från en -72a.

Baklampor passande skärmarna, fast det är inte orginal "elefantfot" lamporna utan ett ombyggnadskit som ser ut som baklamporna på nya Beetle.
De följer alltså skärmen och sticker inte ut så som orginallamporna gör.

20 Februari 2007

Hade ingen lust att ta tag i nåt större ikväll så jag fixade grillen, eller rättare sagt nätet till grillen.
Tack till Stefan på jobbet för att han hämtade grillen åt mig.

grill
Grillen är lite bucklig och matt, men inget som inte några välriktade hammarslag och en skvätt autosol fixar. ;-)

grill2
Närbild på nätet.

18 Februari 2007

Fortsätter med bakväggen idag, vi hann inte göra klart allt igår, men vi hann iaf med det man var tvungen att vara 2 till.

bakvägg21
Här har jag svetsat klart tak-vägg fogen, fyllt igen spalten i bakväggen samt skurit bort all rostskadad plåt runt den gamla bakruteöppningen.

bakvägg22
Närbild på svetsarbetet! :-)

chuffe
Chuffe hittade ut till garaget. Här slipar han ena bakfälgen inför omlackering.
Bakfälgarna är 12" breda ifall ni undrar.

fram
Nu när taket är ihoplappat så behöver man inte längre ha de extra förstärkningarna i framrutan och coupén.
Det börjar likna nåt, banne mig.


17 Februari 2007

Idag hade Conny tid att hjälpa mig så då tog vi tag i bakväggen, som är ett tvåmanna jobb.
För att räta upp väggen så började vi med att skära loss taket från bakväggen för att få dem i lod.
Återigen glömde jag fota under arbetets gång...men några bilder lyckades jag iaf knäppa.

bakvägg1
Här har vi skurit upp taket och lodat in de 2 bakväggshalvorna, samt punktat fast vägg och tak.

bakvägg3
Snyggt!

bakvägg4
För att inte bakväggen ska slå sig så punktade vi fast några 4-kants profiler på insidan.
De funderade vi på att ta bort igen efter väggen är klar, men de blir ju jättebra att fästa inredningen i.


11 Februari 2007

Idag fixade jag rutramen på den andra dörren, inga bilder.

10 Februari 2007

Dax att ge sig i kast med dörrarnas rutramar.

rutram1
Började med att kapa rutramen i rätt höjd.
Lite trixigt att få till vinklar o höjder, men med rutan uppvevad och några magneter fick jag den första biten på plats.

rutram2
Glömde fota under arbetets gång, men här är jag iaf klar med första dörren.

rutram3
Glaset till ventilationsrutan kan jag inte återanvända men jag ska göra ett försök att bocka till den lilla rutans ram för att på så sätt bibehålla rutans funktion.

rutram4
Som köpes!!


7 Februari 2007

Bakdäcken är beställda, det blev Yokohama 295/50-15!

Och så har hastighetsmätaren jag handlat på Tradera kommit...kul!

5 Februari 2007

Idag har jag monterat ner skyporten och svetsat klart taket samt slipat svetsfogar...inga bilder.

4 Februari 2007

Jaa...äntligen är man frisk...hjälpligt iaf...så i helgen har jag sysselsatt mig med att bl.a slipa svetsfogar och bocka plåt.

Vidare gick jag loss på taket oxå.

taksida3
Den här spalten i taket har jag bockat plåtar till...

taksida1
Först svetsade jag insidan, plåten tog jag från spillbitarna som blev över från sänkningen.

taksida2
Tack vare det fick jag vissa vinklar och böjar "gratis"...
Kanske lite lurigt att se vad bilden föreställer, det är iaf spalten fotad underifrån.

taksida4
O så en bild inifrån.

taksida5
När insidorna var klara fixade jag utsidan med ny plåt...

taksida6
...som svetsades fast...båda sidorna är nu klara så nästa grej på tur är att ta av skyporten för att svetsa klart det sista på taket.