27 Januari 2007
Inte mycket som hänt i garaget pga tjänsteresa och sjukdom...men förhoppningsvis är jag kry nog att fortsätta imorrn igen.
13 Januari 2007
Idag är det dax att fortsätta med taket.

Efter lite pillrande fram och tillbaka så fick vi till det ganska bra.

Eftersom det gick så pass snabbt med spalterna så tyckte vi det var lika bra att skära
upp för skyporten...lite sugen var man ju på att få den på plats.
Här har vi skurit upp taket, efter lite finjustering så gick det t.o.m att få skyporten på plats!!

De e så vackert!!! :-)

Riktiga män kör ofjädrat, säger de...o kör man med öppen skyport i snöstorm
måste man vara ÄNNU manligare??

Förarmiljön går inte att få bättre?

Efter lite pillrande fram och tillbaka så fick vi till det ganska bra.

Eftersom det gick så pass snabbt med spalterna så tyckte vi det var lika bra att skära
upp för skyporten...lite sugen var man ju på att få den på plats.
Här har vi skurit upp taket, efter lite finjustering så gick det t.o.m att få skyporten på plats!!

De e så vackert!!! :-)

Riktiga män kör ofjädrat, säger de...o kör man med öppen skyport i snöstorm
måste man vara ÄNNU manligare??

Förarmiljön går inte att få bättre?
11 Januari 2007
Idag kom Skyporten jag hittade på annons.
Den är stoor så om vi lyckas få den på plats lämnas det inte mycket tak kvar.
Det är ju iofs bra om det går, då blir det mindre ytor av taket att lappa ihop.

Tack Jocke för den! :-)
Den är stoor så om vi lyckas få den på plats lämnas det inte mycket tak kvar.
Det är ju iofs bra om det går, då blir det mindre ytor av taket att lappa ihop.

Tack Jocke för den! :-)
8 Januari 2007

Här har jag gått loss med svetsen på rosthålen.

Svetsade även bakstyckena.

Pga att karossen smalnar av uppåt måste man dela taket på bredden oxå...
7 Januari 2007
Ny dag, nya uppdrag...

Här har vi kapat rutramen i dörrarna, så nu kan man stänga dörren o få en bättre
blick över hela härligheten.

I rutramen framtill punktade vi fast några profiler som förstärkning och stabilisering.

Andra A-stolpen klar, om ni jämför de 2 stolparna så ser ni att denna inte är sågad i upptill.

Här har vi delat taket för att få bakstycket på plats.

Här har vi kapat rutramen i dörrarna, så nu kan man stänga dörren o få en bättre
blick över hela härligheten.

I rutramen framtill punktade vi fast några profiler som förstärkning och stabilisering.

Andra A-stolpen klar, om ni jämför de 2 stolparna så ser ni att denna inte är sågad i upptill.

Här har vi delat taket för att få bakstycket på plats.
6 Januari 2007
Idag är det dax att sänka taket!! Schpeennande!!
Först o främst skulle det behövas en svets med gas, som tur är har Conny en sådan så vi började med att hämta hans svets. Luna 180A 3-fas för de som är nyfikna.

Taket kapade vi med Jimmys tigersåg, smidigt att kapa och en extra bonus
är att man slipper alla gnistor som yr med vinkelslipen.

Innan vi började hade vi mätt noga var taket skulle kapas...vi började med att kapa taket först och sedan kapa det som ska bort...är liksom enklare att kapa i karossen.

Ytterligare en bild där man ser hur mycket som ska kapas.

Taksänkning som man gjorde innan elektriciteten var uppfunnen! ;-)
Nä, med bågfilen fixar Conny bara ett spår så man har nåt att lägga bladet på
tigersågen i.

Ållräjt!! Rock 'n roll!!
Vi kunde inte hålla oss...nu är stolparna i rätt höjd och taket ditlagt för att se ifall 12 cm räcker...kepsen gör att det blir riktigt tufft!
12 cm räcker för oss, det kommer bli perfekt!

Eftersom A-stolpen lutar så blir taket för kort när man taksänker.
Då får vi alltså dela på taket.

Här ser vi hur mycket A-stolpen lutar inåt, vi får knäcka den nedre delen av stolpen lite för att få till det.

Vi gick loss med kapen lite väl mycket innan vi kom på att övre delen inte behöver
sågas i...nåja, man lär så länge man lever.

Sådär...första A-stolpen färdigmasserad.
Det vi gjorde var att såga upp på insidan av stolpen, man ser markeringen på utsidan var vi sågade.
Sedan skar vi upp stolpen för att fixa till bredden på stolpen eftersom den inte är lika bred upptill som nedtill...
Rutramen på dörren måste oxå skäras ner, duh...
Först o främst skulle det behövas en svets med gas, som tur är har Conny en sådan så vi började med att hämta hans svets. Luna 180A 3-fas för de som är nyfikna.

Taket kapade vi med Jimmys tigersåg, smidigt att kapa och en extra bonus
är att man slipper alla gnistor som yr med vinkelslipen.

Innan vi började hade vi mätt noga var taket skulle kapas...vi började med att kapa taket först och sedan kapa det som ska bort...är liksom enklare att kapa i karossen.

Ytterligare en bild där man ser hur mycket som ska kapas.

Taksänkning som man gjorde innan elektriciteten var uppfunnen! ;-)
Nä, med bågfilen fixar Conny bara ett spår så man har nåt att lägga bladet på
tigersågen i.

Ållräjt!! Rock 'n roll!!
Vi kunde inte hålla oss...nu är stolparna i rätt höjd och taket ditlagt för att se ifall 12 cm räcker...kepsen gör att det blir riktigt tufft!
12 cm räcker för oss, det kommer bli perfekt!

Eftersom A-stolpen lutar så blir taket för kort när man taksänker.
Då får vi alltså dela på taket.

Här ser vi hur mycket A-stolpen lutar inåt, vi får knäcka den nedre delen av stolpen lite för att få till det.

Vi gick loss med kapen lite väl mycket innan vi kom på att övre delen inte behöver
sågas i...nåja, man lär så länge man lever.

Sådär...första A-stolpen färdigmasserad.
Det vi gjorde var att såga upp på insidan av stolpen, man ser markeringen på utsidan var vi sågade.
Sedan skar vi upp stolpen för att fixa till bredden på stolpen eftersom den inte är lika bred upptill som nedtill...
Rutramen på dörren måste oxå skäras ner, duh...
5 Januari 2007
Raka dropplisterna...med hyvel?
Njae, en vinkelslip får det nog bli...

Rakade bort en bit i taget och punktade sedan fast taket igen.

Jag har bara flusstråd i min MIG/MAG så svetsandet tog sin lilla tid.
Men nu är ena sidan klar.

Glömde fota listen innan jag satte kapen i den så då fotade jag den andra istället. Slugt, va?
Hålet i taket är där gangsterkepsen har suttit...en smula för högt upp så de hålen ska oxå svetsas igen, nån dag...
Njae, en vinkelslip får det nog bli...

Rakade bort en bit i taget och punktade sedan fast taket igen.

Jag har bara flusstråd i min MIG/MAG så svetsandet tog sin lilla tid.
Men nu är ena sidan klar.

Glömde fota listen innan jag satte kapen i den så då fotade jag den andra istället. Slugt, va?
Hålet i taket är där gangsterkepsen har suttit...en smula för högt upp så de hålen ska oxå svetsas igen, nån dag...
Jul & nyår 2006
Ja, det har inte hänt så mycket under jul och nyår på själva karossen istället har vi fixat lite med det maskinella.
Chuffe har bytt alla tänddelar (tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock mm) och jag gick loss på bränsletillförseln.
29/12 startade vi motorn och den gick som en klocka...inte illa med tanke på att motorn inte varit igång på 12 år.
Sen har det varit en del tankeverksamhet angående hur man rent praktiskt ska göra olika moment...lekte lite i Photoshop för att få en bild att arbeta efter:

Flaket ska nog få en rundare form baktill, som på ett ungefär ska följa bakskärmen.
Vi får fundera lite mer på det.
På bilden har jag även sänkt taket 12 cm.

Det var denna bilden jag redigerade.
Chuffe har bytt alla tänddelar (tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock mm) och jag gick loss på bränsletillförseln.
29/12 startade vi motorn och den gick som en klocka...inte illa med tanke på att motorn inte varit igång på 12 år.
Sen har det varit en del tankeverksamhet angående hur man rent praktiskt ska göra olika moment...lekte lite i Photoshop för att få en bild att arbeta efter:

Flaket ska nog få en rundare form baktill, som på ett ungefär ska följa bakskärmen.
Vi får fundera lite mer på det.
På bilden har jag även sänkt taket 12 cm.

Det var denna bilden jag redigerade.
December 2006

6/12 fick vi äntligen hem objektet.
Hmmm...var ska man börja?
Ja, svabba av den kanske inte är så dum start.

Breddade fälgar är coolt, men däcken är från 1983 så de måste bytas...ja inte bara pga åldern, de är ju på tok för smala ;-) 295/50 ska vi kränga på istället.

16/12.
Här har jag & Chuffe tagit bort vindruta, bakruta och de små ventilationsrutorna inför taksänkningen.
Fläckarna utmed sidan är var jag slipat bort färgen för att kunna svetsa igen listhålen.

När vindrutan togs bort hittade vi några rosthål i rutramen.
Nemas problemas, det fixar vi innan det är dax att sätta i rutan igen.

23/12.
Bakskärmarna har jag nu skurit bort, de var en styggelse av rang.
Framöver ska ett par bubblaskärmar skäras till och svetsas på plats istället.
September 2006

Ja, såhär såg EPAn ut i september, när vi bestämde oss för att köpa den utav Ciccis lillebror.
Den har stått i 12 år så inte undra på att den är en smula smutsig.
Bilden är tagen med mobilkamera.

Inredningen har lite övrigt att önska, men det blir nog bra ska ni se. Jag fick iaf med en ratt...
Bilden är tagen med mobilkamera.

Och här har vi moroten, en gammal hederlig B18 från 1968. Schnyggt!
Bilden är tagen med mobilkamera.
EPA
Här ska jag dokumentera mitt o Chuffes Epa-traktor bygge med bilder och förklarande text.
Det som ska göras på karossen är:
* Skära bort bakskärmarna.
* Svetsa igen alla listhål.
* Bygga ett flak i plåt och fixa bubblaskärmar bak.
* Taksänka 12 cm.
* Raka dropplisterna
* Laga rost.